dinsdag 24 februari 2009

leraar als onderzoeker en innovator

Zoals velen al ondervonden hebben is het soms heel moeilijk, om leraren te overtuigen om nieuwe dingen uit te proberen. Ze te overtuigen dat ze zinvol zijn. Ze blijven hun oude vertrouwde veilige gewoontes voortdoen. Als ik nu mijn ervaring bekijk, dan voel ik als we nieuwe dingen uitproberen......voel ik ook onzekerheid want we hebben dit nog nooit gedaan, ben ik er wel goed in? Zal het van de eerste keer lukken....Dus de meeste studenten spelen op veilig omwille van hun beoordeling of ze nu iets te weten kunnen komen is niet belangrijk. de beoordeling wel. Ik denk als velen afgestudeerd zijn dan willen ze het veilig gevoel behouden. Volgens mij is dit de oorzaak dat velen moeite hebben om dingen te proberen en echt te onderzoeken. Ook waar kunnen wij onderzoeken lezen, nergens, het is voor specifieke doelgroepen bestemd. Het leren lezen van onderwijsonderzoeken is volgens mij zeer zinvol. Misschien kan je iets doen aan je handelen in de praktijk. Ik weet ook wel dat er velen zijn die het heel erg goed doen. Maar er is dan ook een groot deel die er niet open voor staat. En aan deze mentaliteit kan de lerarenopleiding verandering brengen op verschillende vlakken. Ik wil nu niet de lerarenopleiding met de vinger wijzen, want velen zijn heel goed bezig. Kwaliteitbewaking, het uitproberen van ICT in de lessen, bijscholen....Wij als student voelen dit heel goed aan.

Vele directies zullen akkoord zijn dat het heel moeilijk is om een lerarenkorps te motiveren voor nieuwe dingen. (dit geldt dan niet voor iedereen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten